Youtube

På YouTube kan du ansluta till ett samhälle och ha en möjlighet att tjäna pengar medan du gör det du älskar. Skapare runt om i världen har delat sina röster på YouTube, och många har förvandlat sina passion till inkomster.

Framgångsrika skapare använder vanligtvis flera inkomstströmmar för att upprätthålla sin närvaro på plattformen. Att förstå spakarna som påverkar intäktsgenerering kan hjälpa dig att planera din kanalstrategi för att stödja dina mål.

Om du är relativt ny på YouTube kanske du först vill överväga hur du skapar bra innehåll som tittarna tittar konsekvent och testa strategier för att växa ditt samhälle för att maximera din möjlighet att tjäna pengar.

Med en dedikerad publik som älskar att ställa in din kanal kan du utforska olika sätt att generera intäkter, inklusive från annonser och andra källor. Vi visar dig hur du kommer igång och var du kan ta reda på mer.

YouTube-partnerprogrammet (YPP) tillåter skapare att tjäna pengar på kvalificerat innehåll på YouTube. Skapare kan ansöka om att gå med i programmet i dessa länder.

För att kunna granskas för YouTube-partnerprogrammet behöver kanaler minst 4 000 visningstimmar under de senaste 12 månaderna och 1 000 prenumeranter. Detta krav gör det möjligt för oss att utvärdera nya kanaler på rätt sätt och hjälper till att skydda skapargemenskapen mot spammare, impersonators och andra dåliga aktörer.

Obs! Det är viktigt att förstå dina rättigheter för att tjäna pengar på innehåll på YouTube, inklusive allt ljud och video. Brott mot upphovsrätt eller gemenskapsriktlinjer kan påverka din förmåga att tjäna pengar.

Det finns ett antal sätt du kan tjäna pengar på din kanal. Om du har godkänts för YouTubes partnerprogram (och följer YouTubes partnerprogrampolicy) kan du utforska dessa alternativ för intäktsgenerering. Tänk på vilka inkomstströmmar som är bäst för din kanal baserat på ditt innehåll, publik och preferenser.
annonser
För många kanaler kan reklam vara en betydande del av intäkterna. Här är några saker att tänka på om du vill maximera potentiella annonsintäkter:

När du har aktiverat din kanal för intäktsgenerering kan du tjäna mer intäkter om du tjänar pengar på alla framtida uppladdningar och aktiverar alla annonsformat som standard. Ta reda på hur annonser visas på videor du tjänar pengar på.
Dina videor måste följa våra annonsörsvänliga riktlinjer för innehåll. Dessutom bestäms intäktsstatus av faktorer som videometadata (miniatyr, titel, taggar och beskrivning). Läs mer.


Vissa annonsörer kan använda inriktningsverktyg för att definiera var de vill att deras annonser ska visas. Detta gör att de kan nå målgrupper de vill nå utifrån demografi, intressen eller tidigare interaktioner med videor.
Vissa videoklipp bryter inte med vår policy, men kanske inte passar alla målgrupper. I vissa av dessa fall kan vårt granskningsteam införa en åldersbegränsning, och dessa videor kan inte tjäna pengar på annonser. Läs mer.
Om du laddar upp videor med kontroversiella eller känsliga ämnen kanske du vill stänga av annonser på enskilda videor, så att du kan välja bort intäktsgenerering för alla videor som inte är annonsörvänliga medan du är kvar i YouTube Partner Program. Om din kanal i sin helhet inte är lämplig för annonsering på grund av ditt innehåll kan du inaktivera annonser och fortfarande fortsätta med andra intäktsalternativ som du är berättigad till.

Kanalmedlemskap
Med Channel Memberships betalar tittarna en månatlig återkommande avgift för att få unika märken, nya emoji, bara medlemmar-inlägg på fliken Community och tillgång till unika anpassade förmåner som erbjuds av skaparna. Den här funktionen är tillgänglig för kanaler på vissa platser som uppfyller kraven. Du kan också ha möjlighet att länka till godkända crowdfunding-webbplatser från dina videokort eller slutskärmar. Läs mer.

Handelsvaror
Du kan också tjäna intäkter genom att sälja varor som kompletterar din kanal. Du kan länka till godkända handelssajter för att erbjuda dina fans t-tröjor, muggar eller andra föremål. (Merch måste följa YouTubes communityriktlinjer.) Dessutom finns det en ny integration med Teespring som gör det möjligt för berättigade skapare att sälja varor från en hylla på sin kanal. Läs mer.

Superchatt
Super Chat är ett sätt för fans och skapare att interagera i livechatt. Fans kan köpa Super Chats för att markera sina meddelanden i chatten under en live stream eller Premiere. Den här funktionen är tillgänglig för kanaler på vissa platser som uppfyller kraven. Om du har aktiverat Super Chat kommer du att få dessa intäkter på samma sätt som det sätt som du får annonsintäkter med AdSense. Läs mer.

Varumärkeserbjudanden
Att arbeta med varumärken kan vara ytterligare en inkomstström och en möjlighet att introducera nya produkter och tjänster för din publik. Varumärken är ofta ivriga att göra affärer med skapare eftersom det gör att de kan nå en önskad publik och utöka sin marknad. (Läs dessa riktlinjer för betalda produktplaceringar och rekommendationer.) Läs mer.

YouTube Premium
Med YouTube Premium kan tittarna njuta av videor på YouTube utan annonser medan de fortfarande stöder skapare. Det låter tittarna också ladda ner videor för att titta offline på mobil och spela upp videor i bakgrunden. YouTube Premium är tillgängligt som ett betalt medlemskap på dessa platser. Intäkterna från YouTube Premium-medlemsavgifter distribueras till skaparna baserat på hur mycket medlemmar tittar på ditt innehåll.

Är du redo att lära dig mer om att diversifiera dina intäkter? Kolla in vår kurs om hur du kan tjäna pengar utöver annonser.

Obs: Intäktsströmmar relaterade till din kanal omfattas av YouTubes villkor och policyer inklusive YouTubes communityriktlinjer. Vissa intäktsalternativ är inte tillgängliga på alla platser, och vissa kanalfunktioner kan ha specifika behörighetskrav.