Instagram

Hur tjänar du pengar på Instagram?

Man brukar säga att det finns 3 huvudsakliga sätt att tjäna pengar på Instagram. Dessa är:

  • Influencer
  • Marknadsförare
  • Entreprenör

INFLUENCER

Som influencer krävs en del följare eftersom att företag ska kunna tjäna på dig. Det är ändå dina följare och din ”krets” som förmedlar sponsorernas produkter. Idag kryllar det av influencers som du säkert har märkt.

Baskravet här är ett anständigt-till-imponerande följarantal och en konkurrenskraftig engagemangsgrad. Med andra ord, denna strategi är för dig om du är bra på att få främlingar på internet att lita på dig.

Den här strategins överklagande är att den involverar marknadsföring utan någon sorts e-handel: det kräver inte att du skapar en produkt eller uppfyller beställningar. I en perfekt värld innebär allt detta bara att vara dig själv och posta om de produkter, tjänster eller märken som gör ditt liv till vad det är.

Naturligtvis finns det en nackdel: inte alla märken föds lika, och det kanske inte är Bvlgari som knackar på din dörr till en början. Dessutom finns det en mängd svindlare som är inriktade på framtidsinflytande.

Även om du lyckas med den sponsrade innehållsvägen, måste du förmodligen reflektera över balansen mellan din integritet och dina intäkter. Trots allt är det ditt personliga märke. Och folk litar på äkthet.

3 viktiga steg i hela influencerprocessen är att välja en nisch, bygga förtroende och växa sin publik och slutligen ömsesidigt samarbete med varumärken.

MARKNADSFÖRARE

Till skillnad från sponsrat innehåll handlar den här strategin mindre om att sprida medvetenhet och mer om försäljning. Detta beror på att du bara tjänar pengar när dina följare faktiskt köper produkten. På plussidan behöver du inte som en marknadsföringsmarknadsförare oroa dig för att producera den produkten eller utföra beställningar.

Nackdelen är att denna strategi kräver en solid strategi om du vill växa utan att irritera din publik. Uttrycket ”affiliate marketing” har också ett dåligt rykte. Det kan förknippas med tomma löften om sju-siffriga månatliga inkomster och … yachter?

Marknadsfört etiskt, är affiliate-marknadsföring faktiskt en smart och väletablerad vinkel på marknadsföring. Du rekommenderar dina favoritpennor, mascara eller hundmat och ger antingen en länk för att köpa produkten, eller annars en kampanjkod med en liten rabatt. Både länk och kampanjkod är unika för dig, så att handlaren kan spåra försäljningen tillbaka till dina ansträngningar. Du tjänar en avgift eller procent för varje försäljning.

Samtidigt, eftersom Instagram rullar ut produkttaggar och Instagram Checkout, är marknadsförare inte längre begränsade till att säga ”länk i bio.” Eftersom kunder tycker att det är lättare att köpa på Instagram, kan marknadsföringsföretag med god marknad se sin försäljning öka.

Precis som influencers finns det vissa huvudsteg. Skaffa dig här en nisch, därefter hitta affärer dit du kan ansluta. Sist men inte minst, skriv och publicera produkten.

SÄLJ DINA EGNA PRODUKTER

Den tredje strategin för att tjäna pengar på Instagram går utöver marknadsföring och till den faktiska e-handeln.

Snarare än att använda ditt personliga märke för att sälja andra människors produkter, sälja dina egna. Det här kan vara en soffbordsbok med dina mest populära foton. Men det kan också vara din tid och råd som konsult; eller din avancerade modelinje. Och om du redan äger ett företag är försäljning på Instagram ett självklart komplement till din marknadsföringsstrategi.

Att förvandla din publik till dina kunder kan mycket väl vara en naturlig passform. Och med ökningen av e-handelsplattformar som Shopify och utskrivna tjänster som Printful, blir det allt enklare att driva en online-verksamhet som levererar verkliga produkter.

För att detta ska lyckas måste du brainstorma och hitta en produkt som du vill sälja. Därefter ska du bygga din produkt eller ditt märke. Slutligen sätter du upp ett konto och ser till att produkten kan köpas via Instagram.